بزرگترین رمز موفقیت این است که هیچ رمزی وجود ندارد
تاریخ : دوشنبه هفتم تیر 1389
نویسنده : سجاد حکاکان

 

 نظریه کلاسیک  در مورد سرنوشت اسید لاکتیک این است که بیشترین مقدار آن را از طریق چرخه کوری در کبد به گلیگوژن تبدیل می شود و در نتیجه برمقدار (( مصرف اکسیژن مازاد پس ورزش))(یعنی وام اکسیژن) می افزاید. در حالی که شواهد اخیر نشان می دهد که این امر واقعیت ندارد و اصولا اسید لاکتیک پس از پایان فعالیت ورزشی اکسیده می شود. به این معنی که،اسید لاکتیک به اسید پیرویک تبدیل می شود و در قلب، عضلات اسکلتی غیر فعال  وسایر اندامها به مصرف می رسد. بر آورد میشود که 70٪ از اسید لاکتیک تولید شده به هنگام ورزش اکسیده میشود،20٪ ان در تشکیل گلیکوژن نقش دارد و 10٪ بقیه به اسید امینه تبدیل می شود.

توجه کنید که اسید لاکتیک خیلی سریعتر با اجرای فعالیت سبک پس از قطع ورزش سنگین دفع می شود تا اینکه ورزشکار بدون حرکت باشد و استراحت کند. توجیه این مطلب بر اساس این واقعیت استوار است که فعالیت ورزشی سبک و مستمر فرایند اکسایش اسید لاکتیک در مرحله برگشت به حال اولیه که در دفع اسید لاکتیک موثر باشد حدود 30 تا 40 ٪ حداکثر مصرفی است. فعالیت شدید تر احتمالا سبب تولید اسید لاکتیک می شود و در نتیجه از سرعت دفع آن می کاهد.

آشاميدن آب هنگام ورزش توليد اسيد لاكتيك را در بدن كاهش مي‌دهد اسيد لاكتيك را كاهش مي‌دهد كه اين اسيد علت اصلي خستگي ورزشكاران در زمان انجام ورزش است.

"مينا شريفي" در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از آنجايي كه هر ميزان توليد اسيدلاكتيك در بدن بيشتر شود فرد بيشتر احساس خستگي مي‌كند لازم است ورزشكاران در هنگام ورزش آب بنوشند.

وي افزود: همچنين مصرف كربوهيدرات‌ها كه باعث افزايش ذخاير گليكوژني بدن و توليد انرژي بيشتر در بدن مي‌شود به كاهش توليد اسيدلاكتيك كمك مي‌كند.
اين كارشناس خاطرنشان ساخت: كربوهيدارت‌ها در نان، بيسكويت، برنج، سيب زميني و ماكاروني يافت مي‌شود.

عضوتيم ملي بسكتبال و نايب رييس هيات تنيس خاكي استان قزوين گفت: تغذيه در ورزش حرفه‌اي ازاهميت بسيار بالايي برخورداراست،ورزشكاران‌بخصوص نوجوانان بايد از مواد پروتئيني به ميزان كافي زيرنظر مربيان خود استفاده كنند.

شريفي بابيان اينكه پروتئين در موادغذايي نظير گوشت، مرغ و لوبيا وجود دارد، گفت: كمبود پروتئين در ورزشكاران باعث آتروفي (عضله سوزي) و به لاغر شدن ورزشكار و توان جسمي كمتر در هنگام ورزش منجر مي‌شود.

وي گفت: ورزشكاران بخصوص كساني كه بصورت حرفه‌اي به ورزش مي‌پردازند بايد مصرف چربي و پروتئين را در هنگام مسابقات كاهش دهند و بامشورت مربيان خود مواد كربوهيدراتي بيشتري استفاده كنند

براي طراحي يك برنامه ويژه تمريني، لازم است بدانيم كه بدن انسان چگونه در بازی تنيس انرژي لازم را تا مين مي كند .

 

سه منبع انرژي در بدن انسان وجود دارد :
1- سيستم فسفات ( فسفاژن )
2- سيستم اسيد لاكتيك
3- سيستم اكسيژن ( هوازي )

سيستمهای انرژي فسفات و لاكتيك هر دو بي هوازي هستند . بدين معنا كه احتياجي به وجود اكسيژن ندارند . از آنجا كه تنيس شامل يك سري حركات تكرار شونده و كوتاه مدت و انفجاري مي باشد . بيشترين انرژي از سيستم بي هوازي تامين مي شوند . لذا پرورش اين سيستمها ي انرژي براي بازيكن حائز اهميت است .
انرژي بي هوازي از مواد پر انرژي فسفات در عضلات و يا از كاربرد مواد قندي در عضلات تاميــن مي شود كه نتيجــه اين عمل توليــد اسيـد لاكتيك است .

 ( انـــرژي اسيد لاكتيك ) .

با پرورش صحيح سيستم انرژي بي هوازي ورزشكار به ( توانا ئي انفجاري ) كه براي يك ورزشكار رده بالا لازم است دست مي يابد . اين مسئله به اندازه سرعت بازيكن در تعيين برنده و بازنده نقش اساسي دارد . با اين همه هنگاميكه فعاليتها و رد و بدل كردن توپ طولاني تر شود نياز به تامين انرژي از طريق اكسيژن پيش مي آيد كه اين روش تامين انرژي به نام سيستم (هوازي) شناخته مي شود .

يك پايه قوي تامين انرژي از طريق هوازي مورد نياز است و بازيكناني كه به اندازه كافي سيستم اكسيژن را پرورش دهند ميتوانند توليد اسيد لاكتيك را به تاخير اندازند كه اين مسئله به نوبه خود ايجاد خستگي را به تاخير انداخته و فقط تمركز سطح بازي و بازده كاري را براي مدت طولاني حفظ مي كند .

حالا نظر بدین


موضوعات مرتبط: ورزشی
آخرین مطالب